《弟子规》DI ZI GUI


《弟子规》DI ZI GUI


致:尊敬的家长/监护人
家长是孩子一生的贵人,倘若孩子的品德修养好,他就能够拥有带得走的力量让他越走越远,越走越强,人生的道路走得更加顺畅,这一切是否能成真就掌握在家长们的手中!本校正积极推行《弟子规》礼仪文化。它可以让学生学习成为彬彬有礼、行止坐卧都合乎礼仪规范的人。《弟子规》不能只是用来背诵,而应该让孩子们亲身实践,以成为更优秀的人。因此,本校希望家长们能与校方携手合作,为孩子的明天共同努力,敬请认真并如实地回答。
《弟子规》实践记录指南如下:
1. 每两周填写一次,假期及考试周除外。

2. 每两周填写完毕后,孩子们须把《弟子规》实践记录表交给道德老师以便可以更了解学生的进展。

3. 家长们须依据学生在有关周次的表现在空格里打勾(有实践)或打叉(没有实践)并签名,请如实回答。(注:第48可依据之前的表现。)

4. 《弟子规》所实践的内容将根据所学习的进展而作出更改。

5. 《弟子规》是圣人的训话,不含宗教色彩。

敬请垂注。谢谢。
祝愿:喜乐安康
白沙罗华小学生明天会更好!
八打灵白沙罗华文学校 朱俐容校长 敬启
Kepada: Ibu bapa / Penjaga yang dihormati

Ibu bapa memainkan peranan utama dalam membentuk akhlak mulia anak-anak. Ibu bapa dapat menanam, memupuk dan membentuk jati diri anak-anak dengan menerapkan nilai-nilai murni seperti hormat menghormati, jujur, sopan santun dan sebagainya. Anak-anak berjati diri yang sihat dapat memandu dan memimpin mereka agar tidak terbabas dari landasan yang benar. Mereka akan berkemampuan tinggi dan berkebolehan mengharungi segala rintangan dan cabaran dalam kehidupan serta menjadi modal insan yang berjaya . Dengan sebab itu, pihak sekolah sedang giat menjalankan Program . Melalui program ini, berharapan agar murid-murid dapat belajar membentuk diri yang bersahsiah tinggi, berakhlak mulia dan berjati diri yang sihat. bukan sekadar untuk dihafal sahaja tetapi perlu dipraktikkan dan dihayati oleh anak-anak. Justeru, pihak sekolah berharap ibu bapa dan penjaga dapat berganding bahu dengan pihak sekolah yang berperanan sebagai sokongan sekunder dalam usaha bersama-sama menjayakan program ini.

Cara pelaksanaan adalah seperti berikut:
1. Ibu bapa isi dua minggu sekali, kecuali minggu cuti dan peperiksaan.

2. Murid perlu menyerahkan borang rekod kepada guru Pendidikan Moral selepas diisi dua minggu sekali supaya perkembangan murid dapat diawasi.

3. Ibu bapa perlu tandakan (√) atau (X) dan turunkan tandatangan pada ruangan yang disediakan berdasarkan pencapaian anak dengan jujur. ( * Item 4 dan 8 boleh berdasarkan pencapaian sebelum ini.)

4. Kandungan yang perlu dipraktikkan akan diubah suai berdasarkan kemajuan, perkembangan dan pencapaian murid.

5. merupakan kata-kata nasihat cendekiawan dan tidak mengandungi unsur –unsur keagamaan.

Sekian, terima kasih.

We work for our students better tomorrow

Choo Lay Yoong
Guru Besar
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Damansara

 

©2009 Template designed by Dynabook :Powered by Dynabook